Du har kanskje lagt merke til kunder som studerer mobilen samtidig som vedkommende sjekker klær eller andre varer i butikken? 

Det kan være mange grunner til å se på mobilen, og mange gjør det tilsynelatende hele tiden, men én av grunnene kan være «show-rooming».

De sjekker kanskje hva andre butikker selger samme vare for, og det kan dreie seg om konkurrenter nedi samme gate eller webbutikker i Hong Kong.

Kundene bruker butikken som showroom før ordren blir plassert et annet sted, vanligvis i en web-butikk i utlandet. Det er ikke rart at dette er upopulært hos butikkeieren.

Undersøkelser utført av Merchant Warehouse i USA viser at 60% av de som handler på web har sjekket ut varen i en butikk først, altså show-rooming. Men det viser seg også at nesten 90% av de som handler i vanlige faghandelsbutikker sjekker tilsvarende varer på nettet, vanligvis på forhånd. De ender opp med å kjøpe varen i butikken, selv om den er tilgjengelig på nett.

Dette har blitt kalt «web-rooming», og med norske konsumenters avanserte bruk av moderne smart-telefoner er det ingen grunn til å tro at det er annerledes i Norge enn i USA.

Tanken om å gjøre research før turen til butikken er ikke ny, men den har fått langt bedre verktøy enn før. Tidligere var det Gule Sider, kataloger og brosjyrer som var kildene til informasjon. Nå er alt flyttet til nettet, med langt større muligheter til å sammenligne.

Webrooming innebærer at kundene kommer til butikken bedre informert om varene enn tidligere. De stiller ikke lenger enkle og grunnleggende spørsmål om varene, men kommer eventuelt med mer kvalifiserte spørsmål som stiller større krav enn tidligere til de butikkansattes kunnskaper.

Den viktigste grunnen til at kundene ønsker å handle i butikken er nok at de kan ta med varene hjem straks, mens de må vente dager eller uker ved kjøp på nettet. Men det er også andre grunner til å handle i butikken, selv etter at produktet er identifisert på nettet.

Porto og andre forsendelseskostnader kan være høye, det kan påløpe MVA på toppen av allerede betalte avgifter, for ikke å snakke om om den forhatte avgiften for fortollingen. Alt i alt er det ikke så billig som det ser ut til ved første øyekast. En svakere norsk krone gjør det ytterligere dyrere.

Muligheten til å ta på varene, prøve klær og sko, veie og vurdere kvaliteten på ulike produkter er viktige behov for kunden, og de kan bedre tilfredsstilles i en butikk.

Kombinasjonsløsninger der kunden handler i web-butikken, men ber om å få hente varen i en vanlig butikk, har mye for seg. Her kan viktige egenskaper med web og butikk kombineres, til fordel for både kunde og selger. Kunden får raskt tilgang til varen, og selgeren kan holde kostnadene i butikken på et minimum.

God gammeldags service er ikke gått av moten. Ved å skape en god atmosfære i butikken kan den fortsatt være relevant for selv de mest moderne innstilte kunder.

Svein Hansen, 2014.12.18

 

Se også:
Mobil, og bare mobil
Innovasjon og oppmerksomhet
Raskere til markedet 

 

 
 
 



 

 
Denne hjemmesiden er designet av 9Co Webdesign