"Fortune 1000" er listen over de største selskapene i USA. Listen har vært ført i mange år, og endringene er større enn du kanskje tror.

For hvert selskap som mister sin posisjon blant de 1000 største kommer det et annet selskap inn på listen. Så denne utskiftingen betyr ikke bare tap og elendighet, men også seire og suksess.

De som lykkes i å forsvare posisjonene sine er de som best kan håndtere raske endringer og som alltid forbedrer seg.

I tiårsperiodene under har utskiftningene skjedd raskere og raskere:
 
fra 1973 til 1983: 35%
fra 1983 til 1993: 45%
fra 1993 til 2003: 60%
fra 2003 til 2013: 70%+ (hvis trenden 2003-2011 fortsetter)

Det hører med til bildet at det skjuler seg en del sammenslåinger og oppsplittinger blant disse endringene, men det forandrer ikke budskapet: de som stivner i sine forretningsmodeller, produkter eller sin kundebehandling ryker etterhvert ut av listen. Tre fjerdedeler i løpet av en tiårsperiode!

Når leverte du sist en film til fremkalling? Kjøper du like mange CD'er nå som før? Når var du sist i banken? Eller i reisebyrået?

De som taper i konkurransen reagerer for sent på nye trender, og bidrar i for liten grad selv til å skape disse trendene. Vinnerne er de som effektivt utvikler nye forretningsmodeller og produkter. I stor grad er dette endringer som er drevet av teknologi som er tatt i bruk av entreprenører med blikk for hva som vil fylle et behov - eller utløse et latent behov som ingen visste at de hadde. Du hadde ikke behov for mobiltelefon i 1990, men du har det nå.

(Svein Hansen, 2013.01.10)

 
Denne hjemmesiden er designet av 9Co Webdesign